Modern produktionsteknik

I takt med att internet och det digitaliserade samhället blivit en självklarhet har också den kommersiella produktionen genomgått förändringar. Idag anpassas reklam allt mer utifrån människors köpbeteenden och intressen.

Hur ser då den moderna tekniken ut? Vi tänker främst på den som möjliggör en riktad marknadsföring baserad på beteenden. I det här inlägget kan du läsa mer om produktionsteknik som grundar sig i nya digitala fenomen.

Riktad marknadsföring online

Du har säkert själv upplevt det – plötsligt möter du reklam i dina sociala medier som känns väldigt ”personliga” och nära dina egna intressen. Hur kan ett företag som vill säga en produkt eller tjänst segmentera kommunikationen? Svaret ligger och lurar i det nya fenomenet marketing automation som syftar till en anpassad marknadsföring baserad på kundens beteende. Företaget bearbetar med andra ord en befintlig kund i syftet att få igenom ett köp. Data från internetanvändares beteenden är nyckeln till att generera lönsamhet genom riktad marknadsföring.

Hur den automatiserade marknadsföringen i praktiken ser ut kan variera beroende på plattform och målgrupp. Inom reklamfilmsbranschen används den riktade marknadsföringen på flera sätt för att skapa ett intresse kring en produkt eller tjänst. Den segmenterade kommunikationen ökar chansen att användare som möter reklamen i sitt ”flöde” också genomför ett köp.

Ibland kan det vara riktade banners på nätet andra gånger som en del av ett sökresultat när kunden använt en sökmotor som till exempel Google. En mer säker variant av automatiserad marknadsföring är via e-post som bygger på någon form av relation som redan finns mellan avsändare och kund.

Företag som använder sig av marketing automation har även andra fenomen inom medieproduktion att ta till. Ett exempel är den responsiva designen på webbsidor, vilket möjliggör en mer personlig upplevelse för besökare. Webbsidan anpassar innehållet och navigation utifrån användarens tidigare besök. Det innebär att den potentiella kunden känner sig ”hemma” från start där innehållet redan är anpassat till skärm och format.