Mexiko Media

Mexiko Media är ett produktionsbolag med säte i Stockholm som bildades 2012 av mediepersonligheterna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Då hade humorduon redan en lång rad framgångsrika produktioner bakom sig och var knappast några nykomlingar i branschen. Istället hade de använt sig av sitt tidigare produktionsbolag, STH-CPH, för att producera sina tv-program. I detta bolag var de dock inte ägare, utan vanliga aktiva tv-personligheter. Mexiko Media bildades delvis för att skapa en plattform med full kreativ frihet, samtidigt som det skapar större ekonomisk lönsamhet för personligheterna.

 

Eftersom programformaten som skapades av radarparet under deras tid på STH-CPH ägs av produktionsbolaget får det inte återanvändas på Mexiko Media. Det innebär att rättigheterna till tv-program som High Chaparall, Boston Tea Party och Grattis Världen än idag ägs av STH-CPH. Däremot har Filip och Fredrik redan hunnit ta fram ett antal nya format under tiden som de jobbat för Mexiko Media. Dessa format inkluderar Hissen, där ett antal kändisar bjuds in i en hiss för att prata om sig självs i en något annorlunda talkshow. De har även skapat Nugammalt, där programledarparet på ett nytt sätt guidar tittarna genom de viktigaste händelserna i svensk historia.Jennie Carlzon och Filip Hammar in August 2013 - version 2

 

Ett produktionsbolag som skapar ett nytt format äger rättigheterna även internationellt där de ofta bjuds ut till försäljning, och det har även Mexiko Media utnyttjat. Bolaget var representerat på den stora tv-mässan i Cannes i mars 2013, där den italienska statstelevisionen RAI fick upp ögonen för formatet Hissen. De valde att köpa rättigheterna till programmet, vilket gav Mexiko Media rejält med klirr i kassan. Ännu har något färdigt program inte producerats, men chansen är stor att de italienska tittarna snart får se italienska motsvarigheter till Filip och Fredrik intervjua kändisar i en hiss.

 

Filip och Fredrik är traditionellt förknippade med Kanal 5, men genom sitt produktionsbolag kan deras format nu även få utrymme i andra kanaler. Det bevisades när TV4 köpte in formatet Veckans Svensk. Eftersom programledarna själva är kontraktsbundna till Kanal 5 fick detta program dock ledas av Pär Lernström. Svensk media vimlar nu av många olika aktörer som kämpar om en plats i rutan. Det har gjort att det produceras mer innehåll, samtidigt som fler och fler får chansen att visa upp sig. Att skapa ett produktionsbolag har blivit ett sätt att få kreativt utrymme för sina idéer samtidigt som det också ger människor större möjligheter att förverkliga dem.