Marknadsföring av produktionsbolag på internet

Konkurrensen mellan produktionsbolagen är mycket hård. För att lyckas med ett produktionsbolag krävs inte endast att produktionerna håller en hög kvalitet, det krävs även att man lägger ner betydande resurser på marknadsföring. Det har inte någon betydelse om ett produktionsbolag har en unik kompetens för att skapa briljanta produktioner, om det inte är någon som vet om att verksamheten ens existerar eller vilka tjänster och produktioner som man kan erbjuda. Det räcker inte endast att vara, man måste även synas.

Att synas på webben

Något som många produktionsbolag försummar är marknadsföringen via internet. Även om de personliga nätverken är viktiga för att ackvirera uppdrag till ett produktionsbolag, ska inte marknadsföringen via internet underskattas. De flesta företag som behöver anlita ett produktionsbolag använder sig av internet, för att skapa sig en bild över vilka aktörer som kan vara aktuella. Det är därför viktigt för ett produktionsbolag att synas redan i detta skede, annars riskerar man att inte ens få vara med i “racet” och tävla med andra produktionsbolag om uppdraget.

Produktionsbolagets webbplats

Det första steget för ett produktionsbolag som vill synas och marknadsföra sig på internet är att skapa en professionell och säljande webbplats. Alltför ofta är webbplatsen skapad internt av den egna personalen, vilket får till följd att webbplatsen som regel är en mindre lyckad lösning. Ett professionellt och ambitiöst produktionsbolag måste anlita en minst lika professionell och ambitiös webbyrå när den ska skapa en webbplats för sin verksamhet. Webbplatsen är den mest vitala delen i bolagets marknadsföring på internet.

På en webbyrå finns all den kompetens som krävs, och webbyråns personal kommer att skapa en webbplats som har såväl en professionell design som ett säljande och funktionellt innehåll. Webbyrån kommer dessutom att se till att webbplatsen är sökmotoroptimerad. Detta innebär att webbplatsens olika sidor kommer att hamna högt upp i sökresultaten när presumtiva kunder söker efter produktionsbolag, eller gör andra relaterade sökningar, via Google och andra sökmotorer.

Övrig marknadsföring på internet

När väl webbplatsen är på plats måste produktionsbolaget ständigt arbeta med sin sökmotoroptimering som är ett kontinuerligt arbete som aldrig blir slutfört. Genom att ständigt publicera nytt och bra innehåll på webbplatsen ökar man sakta men säkert förutsättningarna för att hamna högre upp i sökresultaten.

Bannerannonsering och liknande är inte marknadsföringsåtgärder som fungerar särskilt väl för produktionsbolag. Däremot bör man vara närvarande och aktiv på sociala medier. Det är inte ovanligt att produktionsbolag får intressanta förfrågningar via sociala medier i form av till exempel Twitter, Facebook eller Instagram. Youtube är dessutom ett utmärkt verktyg för ett produktionsbolag att publicera några av de egna produktionerna, för att visa omvärlden vad man är kapabel att skapa.